
Reprinted From Journal of Communication 

Autumn 1986 Volume 36:4 Copyright 1986 by The Annenberg School of Communications 

 

Television and U.S. Foreign  

Policy: The Case of the  

Iran Hostage Crisis 
 

by James F. Larson 

 

A number of general propositions about TV and foreign policy provide the backdrop 

against which U.S. television network news coverage of Iran between 1972 and 1981-and 

especially the hostage crisis--can be interpreted. 

 

Iran is both a compelling case study and a major landmark in our understanding of the 

structural relationship between television news and U.S. foreign policy. One focal point of 

such a study is the 444-day crisis involving U.S. hostages in Teheran, beginning with their 

seizure on November 4, 1979. 

The Iran hostage crisis was quintessentially visual in nature. It evokes visual memories of 

angry crowds outside the U.S. embassy in Teheran, armed ''students'' who overran the 

embassy and seized hostages, the bearded Ayatollah Khomeini surrounded by followers, 

clergy visits to the hostages at Easter and Christmas, and charred bodies of U.S. 

servicemen left in the desert after an abortive rescue mission. Additional imagery emanated 

from the United States: repeated briefings by State Department press spokesman Hodding 

Carter, comments from the White House by President Carter's press secretary, Jody Powell, 

the statements and activities of hostage wives and families, ABC'S creation and promotion of 

an evening news special called "America Held hostage" and, not least, Walter Cronkite's 

weeknight newscast reminders of the duration of the hostages' captivity. 

 

James F. Larson is Assistant Professor in the School of Communications, University of 

Washington. 

 

108 



 

 

Reflecting on its visual character, Lang and Lang (24) called the hostage crisis an occasion in 

which the televised event, regardless of how authentic or revealing of the real thing, became 

shared experience: "The reality that lives on is the reality etched in the memories of the 

millions who watched rather than the few who were actually there.” (p.  213). 

    Lloyd Cutler (12), who served in the Carter White House during the Iran crisis, argues that 

the large, immediate reach of television is an important factor in its influence on the timing 

and substance of foreign policy decisions. As communication researchers have long known, 

that reach increases greatly in times of crisis. In a nationwide Roper survey conducted in 

early 1980, 77 percent of the respondents indicated they had been getting most of their news 

''about the crisis regarding the U.S. hostages being held in Iran'' from television, compared 

with only 26 percent
1
 who cited newspapers as the major source (36). In similar Roper 

surveys conducted during noncrisis circumstances, about 65 percent of the public indicate 

that they get most of their news about what's going on in the world today'' from television, 

compared to approximately 47 percent who cite newspapers (31). 

The Iran experience stretched and challenged past conceptions about the news media and 

foreign policy, stimulating a public debate over acceptable norms for both television and 

government in a novel situation. Out of the controversy grew a consensus among scholars, 

government officials, and journalists that the Iran hostage crisis was a watershed event 

deserving special scrutiny. 

This study explores what the Iran experience either modifies or confirms about our 

knowledge of the relationship between television and U.S.foreign policy. 

Its focus on that relationship in a single nation is primarily a limitation of the research design 

and should not obscure the international or transnational import of any findings. The global 

scope of changes in both television and foreign policy is ever more widely acknowledged by 

policy-makers, media professionals, and scholars. 

In this study the Iran ease is used to evaluate a set of nine propositions about television and 

U.S. foreign policy. These propositions are developed through a selective review of the 

existing literature on media and foreign policy and organized according to some key concepts 

in that literature. These propositions will then be applied to content data on newscasts 

between 1972 and 1981. 

Any attempt to generate propositions about television and foreign policy based on the 

existing scholarly literature encounters several 

109 

                                                 
1
 The percentages sum to more than 100 because the Roper surveys allowed multiple 

responses to this question. 



difficulties. First, most of that literature (4, 10, 32) was written before satellite, video, 

electronics, and transportation technologies brought televised international news to its 

present state. Current circumstances undermine the 1960s conventional wisdom that the elite 

printed press is more important than television as a factor in foreign policy. 

A second and related difficulty is that political scientists have characteristically 

conceptualized the foreign policy process as if the mass media, along with elections and 

organized interest groups, were intervening variables between domestic social forces and 

foreign policy decisions (32). The steady transnationalization of communication industries 

blurs the distinction between domestic and international phenomena and renders such a 

conceptual approach difficult if not impossible to apply. 

A third problem is that research on news media has tended to focus on the process and 

organization of news gathering (7, 16, 19) or the international flow of news without relating 

it explicitly to the foreign policy process. Efforts such as those of Davison (13), who 

addressed the role of news media in international negotiation, are the exception rather than 

the rule. 

Finally, as Rosenau (32) noted, the literature contains relatively few works that consider 

nongovernmental variables, including the media, "and estimate how their interaction shapes 

the contents and conduct of foreign policy'' (p. 3). One of those few, of course, is Almond's 

The American People and Foreign Policy (4). Cohen's The Press and Foreign Policy (10) 

remains the major work that focuses exclusively on the structural relationship of the press, 

including broadcast media, to the foreign policy process. 

The following review and discussion is organized around the three major roles Cohen (10) 

identified for the press in the foreign policy process: those of observer, participant, and 

catalyst. Although not mutually exclusive, they circumscribe the structural relationship of 

media to foreign policy and provide a framework for some general propositions against 

which the particulars of the Iran case may be interpreted. 

110 



                                                                                                                                            

Broadly conceptualized, the observer role of the press (including television) encompasses 

journalists' training, their role conceptions, and all aspects of both news gathering and news 

presentation techniques. 

From the early 1970s television's role as an observer of international affairs and its 

importance relative to major news agencies and elite newspapers increased markedly (25). A 

central change was the increased ease with which live or nearly instantaneous visual reports 

could be gathered and transmitted via satellite from many parts of the world. 

Greater international exchange of visual news through a variety of arrangements, including 

organizations such as Visnews and UPITN, allows the U.S. networks access to more "second 

source" video. It also means that what is broadcast in one country can be quickly 

disseminated through television in many other nations. People in the United States and 

around the world now expect to see timely visual reporting on a wide range of international 

affairs, from wars, hostage crises, assassinations, military coups, and natural disasters to 

summit meetings, and negotiations on a wide range of topics by both government officials 

and nongovernmental representatives. The above changes can be summaized in the 

following general proposition. 

  1. The technology and organizational structures for gathering and disseminating 

international television news are inherently transnational in nature. 

One result of television's ubiquitous presence and, according to Eban (15), one of the most 

powerful, far-reaching transformations in the modern diplomatic system is "the collapse of 

reticence and privacy in negotiation'' (p. 345). The modern negotiator must transact business 

simultaneously with a counterpart and with public opinion at home and in other nations. This 

suggests the second proposition regarding television's observer role. 

2. The presence of television news makes private or secret negotiations between governments 

more difficult. 

111  



    

During the fall of 1986, unfolding revelations about the Iran-contra arms again underscored 

this proposition. While international affairs coverage by television and other media did not 

prevent the Reagan administration from establishing secret contacts and selling arms to Iran, 

it dramatically increased the risks of such a strategy. Once details of the initiative became 

public, the glare of publicity, especially through television news, not only brought it to a halt 

but also damaged U.S. foreign policy toward a number of specific nations along with its more 

global efforts in public diplomacy. 

On the other hand, the experience of recent years also suggests that the absence of pictures, 

frequently due to government restrictions, can influence television's performance as an 

observer of international  affairs. 

The Soviet invasion of Afghanistan, the Falklands-Malvinas war between Britain and 

Argentina, the U.S.-led invasion of Grenada, and domestic developments in South Africa are 

all examples of events made more difficult to cover because of government restrictions on 

the presence or use of television cameras. 

The general importance of ''film value'' in television news, along with its relationship to the 

structure of television news broadcasts and competition for audience share, was examined in 

detail by Epstein in 1974 (16). Since then, technological changes have greatly eased the 

gathering, transmission, and international exchange of visual news, providing governments 

do not interfere. For television, unlike print media, a third proposition requires continued 

examination. 

3. Access to appropriate pictures heavily influences current television news gathering 

practices. 

Of course, the availability of timely and appropriate video material is only one of several 

factors affecting whether a network might choose to cover any particular story. Another is 

the news value of the particular issue or event. Cohen (11) called attention to the need for 

good data on media coverage across a range of foreign and domestic issues, with special 

attention to the systemic relationship of the media and foreign policy making during times of 

crisis. 

Studies of international all-airs content on network television have repeatedly observed the 

phenomenon of "saturation coverage'' of events (2, 17, 25). Saturation coverage occurs when 

a news event, often a crisis, fills all or most of the available broadcast time, pushing other 

events temporarily from public view. As Adams and Heyl correctly note (3, p. 7), the 

saturation effect exposes the inadequacy of frequent analogies comparing television news to 

the newspaper front page. Even at the height of a crisis, a front page is likely to have 

proportionately more noncrisis news set in the available space than a television broadcast 

would have within the available time. 

112 



 

The same content studies that show periodic saturation coverage of certain nations or events 

also document frequent periods when there is an absence of television news coverage, 

particularly from smaller and developing nations (1, 2, 25). They support the fourth 

proposition:  

4. Television news provides episodic accounts, often focusing saturation coverage on a "big 

story" and resulting, over the long run in an ahistorical account. 

The media are participants in foreign policy through policy-makers' contributions to 

the press and their use of televised information. 

The roles of the media as either participants or catalysts in foreign policy can be analyzed 

using the conceptual approach articulated by Almond (4). He abandoned the democratic 

myth that the American people as a whole influence foreign policy by recognizing that there 

are sharp gradations of interest and competence in foreign policy. How one uses information 

from the media, including television, is largely a function of one's position vis-a-vis the 

overall policy-making structure (10, p. 5). Almond (4) suggested that the public could be 

thought of as a pyramid-shaped structure including, from bottom to top, (a) the general public, 

(b) an attentive public that is informed about foreign policy problems and forms the audience 

for discussions among elites, (e) the policy and opinion elites, and (d) within the elites, the 

official policy leadership, including executives, legislators, and civil servants. 

Within this structure, media participate in foreign policy in two general ways. The first is 

through policy-makers' contributions to the press. Formal press conferences, briefings, and 

background papers are the most important routine channels upon which Washington 

reporters depend, with the White House and the presidential press conference thought to hold 

a special priority (21, 34). However, some observers suggest that Congress and the media, 

principally television, have decreased presidential influence and contributed to a breakdown 

of national consensus in foreign policy (14). Others have argued that, in foreign policy, elites 

tend most often to agree on goals and only occasionally disagree on tactics (28, p. 215). Kern, 

Levering, and Levering (23) examined five categories of "claimants for public attention" 

including foreign sources, domestic politicians, interest groups, the general public, and 

sources within the press, to see whether the presidency or the press was dominant in several 

crisis situations during the Kennedy administration. They concluded that domestic 

politicians were generally the president's principal rivals in the public dialogue. 

While the relative influence of the president versus Congress or other entities may be shifting, 

television clearly provides the major public forum for the ongoing elite dialogue on foreign 

policy. In political terms,  

113 



 

television's considerable advantages over newspapers include a far larger and more 

immediate reach (12), the impact and intimacy of moving visual images, and its relatively 

larger proportion of international news (8). The predominance of official government 

sources in the elite dialogue conveyed by television suggests the fifth proposition. 

5. Television network news usually follows or reinforces U.S. government policy. 

The second way in which television participates in foreign policy is through the use of 

televised information by policy-makers. Only in the past decade or so have policy-makers 

become so highly attuned to the medium of television (12, 20). They now follow television 

closely, in addition to such elite press as the New York Times and the Washington Post, for at 

least two reasons. 

First, for some types of events television may provide information more quickly or 

completely than other available media. For example, during the first 48 hours of the hijacking 

of TWA Flight 847 in June 1985, CBS News had access to more information than the U.S. 

government. "A State Department official reacted with horrified disbelief when told by CBS 

News that the hijackers had separated and removed hostages with Jewish-sounding names'' 

(22, p. 171). 

Second, officials above a certain level must attend to television in order to participate in the 

day-to-day dialogue that it conveys. Alexander Haig reported that in his experiences as 

White House Chief of Staff, 

Deputy National Security Advisor, Commander of NATO, and Secretary 

of State, his first order of business each day was to review what the U.S. 

television networks had broadcast the previous evening (20). In some eases, television 

facilitates direct conversations between or among high-level governmental officials from 

two or more nations. When this happens, an important part of television's transnational 

character is apparent, leading to a sixth proposition. 

6. Television news sometimes participates in foreign policy by serving as a direct channel of 

communication between government officials or policy elites in one nation and those in 

others. 

The international contact among government and nongovernment policy elites made 

possible through satellite television is a continuation of the generally noted propensity of 

international news media to focus disproportionately on elite nations and individuals (18, 25). 

A lack of attention to non-elites lends support to James Reston's argument for a new 

definition of news, "with more attention to the causes rather than merely the effects of 

international strife'' (30). To the extent that fundamental political, social, or economic 

changes in other nations involve broad segments of the non-elite public, the seventh 

proposition is often relevant:  

114 



 

7. Policy problems may be created or exacerbated by lack of media attention to basic 

processes official and cultural change in developing nations. 

The third general role of media in foreign policy in that of catalyst, which refers to the 

manner in which public use of television and other media for international affairs 

information characteristically influences both television coverage and foreign policy. 

From a policy perspective, the question of how public opinion influences foreign policy is 

really a matter of how government officials perceive that opinion. Even in the pretelevision 

era, as Boulding (9) suggested, those who decide and determine policies of nations respond 

not to the ''objective'' facts of the situation but rather to their "image" of the situation. In 

Boulding's conceptualization, images are overall cognitive, affective and evaluative 

structures that are essentially historical. 

That extend both backward and forward in time and are is, they continually changing. 

Today the technologies of television convey maps and alter images more quickly and more 

vividly than the print media and radio were able to do. Timely visual reports from distant 

locations create an impression or perception of decreased distance in a manner that cannot be 

approximated by radio or the print media. This characteristic also pertains to television's 

observer role, because it is intrinsic to the technology through which international news is 

presented, and to the participant role, because government officials are presumably affected 

as is the mass public. Clearly, the question of television's role as a catalyst in foreign policy 

must come to grips with the influence of the instantaneous or timely television image. 

One widely noted aspect of television's moving image is its emotive character and ability to 

convey intimacy. Therefore, we might hypothesize that it has a greater capability to alter the 

affective or evaluative components of images than do the print media. For example, footage 

of starving children in Ethiopia, first broadcast to U.S. audiences in 1984, is widely credited 

with galvanizing public opinion. This characteristic of television suggests the eighth 

proposition. 

8. Television's power to convey emotions and a sense of intimacy can be a factor in foreign 

policy. 

On the cognitive level, there are indications that television coverage, along with that of other 

media, can assist in changing crucial public perceptions of reality that may be necessary for 

the support of foreign polity. Adams and Heyl (3) noted the dramatic change in U.S. public 

opinion toward Egypt and its president Anwar Sadat during the late 1970s. Both the direction 

and the intensity of public opinion changed,  

115 



 

paralleling network television coverage over the same time period. In addition to the emotive 

or affective influence in television's portrayal of Sadat himself, the U.S. audience was being 

exposed to more new information about a country and its leader, suggesting the ninth 

proposition.  

9. Television can change public perceptions about foreign affairs, particularly when it 

conveys new visual information and when such information is repeatedly presented over a 

long period of time. 

The nine propositions presented above are tentative probes toward understanding rather than 

stringent theory-based hypotheses. Within the framework of television's general roles as 

observer, participant, and catalyst in foreign policy, they provide points of reference for 

interpreting the Iran experience from 1972 through 1981. 

To examine these nine propositions, content data are analyzed from a ten-year time span that 

provides more historical perspective than the hostage period alone. The data come 

principally from the Television News Index and Abstracts, published as a guide to the 

videotaped early evening news broadcasts contained in the Vanderbilt Television News 

Archive. Here I supplement my earlier sample (25) by collecting data on all Iran stories 

during periods of light coverage, such as 1972 through 1977, and by systematically sampling 

stories during periods of heavy coverage, as in 1980. Data were collected for an alternate 

network's news telecast on every fourth evening. This procedure assumes a high degree of 

similarity in the amount and nature of coverage on the three networks and provides a large 

sample of data representing ABC, CBS, and NBC in equal proportions. 

Television's relationship to U.S. foreign policy toward Iran may be examined according to 

five major phases in network news coverage of that nation: Iran before the revolution 

(January 1972-October 1977), demystification of the Shah and the revolution (November 

1977-January 1979), Iran drops from view (February 1979-October 1979), the hostage crisis 

itself (November 1979-January 1981), and the immediate after- math of the hostage captivity 

(February 1981-December 1981). These periods are bounded by major events of the time, 

summarized in Figure 1, and each encompasses certain predominant themes of television 

news Coverage. 

Television news from Iran before the revolution is characterized by an emphasis on U.S. 

arms and Iranian oil. 

The following description of television coverage of Iran before the revolution is based on a 

period of nearly six years. It starts with initial publication of the television News Index and 

Abstracts in January 1972 and ends with October 1977, when Mohammed Reza Pahlevi, the 

Shah  

116 



Figure 1: Major phases of Iran coverage on network television early evening news. 

1972-1981 

Time period Main themes Dominant format 

January 1972- October 1977 U .S. arms sales 

Oil and OPEC 

Anchor reports (48%) 

November 1977- January 1979 Anti-shah protests  

Iran politics 

Foreign video reports 

(57% ) 

February 1979- October 1979 Location and health of Shah 

Politics and executions in 

Iran 

Anchor reports   (64%) 

November 1979- January 1981 Iran-U.S. government 

communication; The Shah; 

Hostage families; Clergy 

visits to hostages; United 

Nations commission actions’ 

Iraq-Iran war;Abortive rescue 

attempt; 1980 presidential 

election; Hostage return 

Domestic video reports 

(50%) 

February 1981-December 1981 Bani-sadr dismissal by 

Khomeini and exile to 

France; Follow-up stories on 

hostages 

All three formats used 

 

of Iran, visited the United States
2
  The visit marked the start of intensified television 

coverage, leading to the overthrow of the Shah in January 1979. 

Content analyses of weeknight news broadcasts from 1972 through 1977 confirm the paucity 

of television coverage of Iran before the revolution, a period when the Vietnam war and the 

1973 Middle East war received some saturation coverage. Table 1 shows that Iran appeared 

in only about one percent of all international news items from 1972 through 1977. Data 

compiled by Adams and Heyl (3) on total seconds of air time devoted to Iran show a roughly 

corresponding pattern, even though they used a more restrictive operational definition and 

procedures for coding news as involving Iran. 

Despite the relative lack of attention to Iran during this period of almost six years, three 

aspects of the coverage define television's role as an observer. First, there was heavy reliance 

on the wire services for news from Iran. A count of all stories broadcast by the three networks 

from 1972 through October 1977 shows that 48 percent were anchor reports (without film or 

video and read or voiced by an anchor correspondent). Second, only one-quarter of all stories 

involving Iran were  

117 

                                                 
2
 The Vanderbilt Television News Archive began taping evening network newscasts in 1968. While indexes 

and abstracts are available for this earlier period, widespread distribution of the printed publication did not 

begin until January 1972. 



Table 1 : Amount of coverage of Iran on network television early evening news, 

1972-1981 

 Minutes per week on the 

''average'' network 

Iran stories as a percent of all 

international news 

 n % 

1972 .8 1 .2 

1973 .6 1 .2 

1974 1.2 1 .1 

1975 .8 .7 

1976 .9 1.1 

1977 1.1 .6 

1978 2 .7 1.6 

1979 20.0 26.3 

1980 26.6 32.0 

1981 7 .0 8.8 

N (stories) 433 7054 

 

foreign video reports, originating with overseas correspondents and containing filmed or 

videotaped visuals. However, fewer than half of these, or only ten percent of all reports 

involving Iran, originated from that nation itself. The others were filed from such locations as 

OPEC meetings in Austria, Algiers, and Vienna or a meeting between the Shah of Iran and 

Henry Kissinger in Zurich. Finally, there were two dominant and interrelated themes in 

network coverage of Iran from 1972 through October 1977--oil and arms sales. Taken 

together, well over half of reporting on Iran dealt with these two topics. 

In its role as a participant in foreign policy, network television covered the activities of 

government. As usual, state visits, presidential travel, and activities of the secretary of state 

all received coverage. 

President Nixon visited Iran in May 1972, the Shah visited the United States in July 1973 and 

May 1975, Henry Kissinger met the Shah in Zurich in February 1975, Secretary of State 

Vance met the Shah in Iran in May 1977, and Empress Farah visited the United States in July 

of that year. For the most part, coverage of such events followed the norm of coverage of 

diplomatic activity with an ally in an important area of the world. 

Network coverage also contained hints but no sustained attention to events indicating that all 

was not well within Iran For example, there were bombings at the Shah memorial and United 

States Information Service during President Nixon's May 1972 visit to Iran, attributed by at 

least one network to Marxist guerrilla's In 1975, U.S. Air Force personnel and a U.S. 

embassy employee were killed in Iran, with the former action attributed to an ''anti-shah'' 

group. On August 1, 1976, a 40-second CBS anchor report commented on prescient concerns 

by members of the Senate Foreign Relations Committee that arms sales  

118 



 

could lead to the presence of 60,000 Americans in Iran by the 1980s and that they could wind 

up as hostages. In November 1976, CBS carried a report on Iranian students demonstrating 

outside the French consulate in Houston. However, all of these reports on bombings, killings, 

poten- tial danger to Americans in Iran and demonstrations by Iranians in the   United States 

received minuscule attention when compared to network coverage of oil and arms. 

Both the amount of coverage given to Iran during the 1972-1978 period and the nature of 

such coverage suggest that television news predominantly reflected the activities of the 

White House, State Department, and other U.S. policy officials during this period. Mowlana 

and colleagues (26) examined all content of the Middle East Journal Foreign Affairs, and 

Foreign Policy from 1970 through the summer of 1978 to see whether foreign policy experts 

had noted signs of internal instability in Iran that might not have been picked up by the media. 

Their analysis showed that few if any of the experts writing for these journals detected the 

massive grass roots anti-shah sentiment building in Iran. However, Mowlana notes that the 

''most serious misunderstandings of the Iranian situation in terms of their effect on public 

opinion were promulgated by the media. The communication media rarely strayed from the 

administration's official line, in either their perceptions or coverage of the Iranian political 

upheaval'' (26). 

Finally, the characterization of television and other news media as storytellers (6) sheds 

additional light on network television performance during the months from January 1972 

through October 1977. An ex- change on the ABC News "Nightline" broadcast of July 3, 

1980, makes the point. The entire program focused on television coverage of the Iran crisis, 

and one of Ted Koppel's guests was Ben Brown, television critic for the Detroit News. 

Koppel asked Brown, "How do you think the role of the American journalist, particularly the 

role of the American television journalist, could have been improved?'' Brown replied: Well   

think it's important to step outside of the immediate time frame and just stop pretending that 

Iran happened yesterday. There is-it's an ongoing story. We've been involved, as a 

country--our country has been involved oil Iran since the Eisenhower administration There's 

a whole body of history, and diplomatic history and military history, the history of the CIA 

involvement. All that exists, and that's available to reporters. it's not secret information. We 

have  to stop pretending that Iran sort of sprung on us out of nowhere. We should be able to 

tap history more, as reporters, as opposed to just reacting to the melodrama of the moment 

(27). 

The problem to which Brown alluded had begun long before the hostage crisis itself. 

Network television in the early 1970s portrayed a story that depicted Iran as a strong ally and 

supplier of oil, needing support  

119 



 

principally in the form of U.S. arms. Although the Shah may have had his internal problems, 

their depth was never apparent and hence the storyline did not lead adequately into the events 

that followed. For U.S. television audiences trying to understand why Iranian students would 

be demonstrating in the United States and ''terrorists'' killing Americans in Iran, there was 

relatively little context or background. That circumstance began to change in November 

1977. 

For sheer public reach and political impact, the Shah's November visit to the White 

House might be described as a turning point in network coverage of his government . 

While state visits are a common occurrence at the White House, often with ceremonies on the 

South Lawn, this visit produced a politically devastating visual scene. Tear gas used to quell 

demonstrations outside the White House floated across the South Lawn as President Carter 

was greeting the Shah. A nationwide television audience witnessed the president and the 

Shah, not to mention assembled dignitaries and the press, dealing as best they could with the 

effects of tear gas. 

The effect on subsequent television coverage of the event was dramatic in tone if not in 

quantity. From that point on, the Shah himself and the activities of Savak (the Iranian secret 

police) and the military became a more dominant theme in network coverage of Iran. While 

the Shah continued to receive some "favorable" coverage consonant with his past 

characterization as a staunch friend and ally of the United States, the U.S. visit marked the 

clear beginning of a gradual change in network coverage that showed some flaws in the man 

and the nature of his regime. Still, there was no dramatic increase in the amount of coverage 

of Iran on the network nightly news broadcasts during most of this fifteen-week period. As 

evidence, Table 1 shows that Iran was involved in only 1.6 percent of all international news 

stories broadcast during 1978. 

On the last day of December 1977, President Carter visited Iran as part of an overseas trip to 

Europe and the Middle East. Following this New Year's Eve visit, network coverage of Iran 

during February centered on Carter's nomination of G. William Miller as Federal Reserve 

Chairman. Miller's company, Textron, had extensive dealings with Iran. 

During the next five months, March through July, the networks relied heavily on the news 

agencies for low-level reporting from Iran, including some news of anti-shah riots and news 

of oil prices and OPEC. 

In August and September of 1978, Chinese leader Hua Kuo Feng visited Iran, and 

antigovernment violence also escalated. In response, all three networks dispatched their own 

correspondents to Iran. This move not only changed the observer role of television in the 

foreign policy  

120 



 

process from that time on but also made television a more active participant in the events that 

transpired. 

During the last half of 1978, well over half of all reporting originated with network 

correspondents in Iran. The dominant theme during this period was antigovernment marches, 

strikes, and protests, leading inexorably toward the downfall of the Shah early in 1979, In late 

1978, demonstrators in the city of Qum called for the establishment of a new government led 

by the exiled Ayatollah Khomeini. For a brief period of several months, beginning in 

November 1978, the networks reported from Paris on Khomeini's activities and served as a 

channel linking him with Iran and the rest of the world. 

During January 1979, after the Shah left Iran, television served as a channel for messages 

between Khomeini and the shaky government of Prime Minister Shapour Bakhtiar. 

Prior to the fall of the Shah, the U.S. government publicly expressed confidence that the 

Iranian army would be able to control the situation indefinitely and, as already noted, neither 

the government nor the media had gauged the depth of the revolution then underway in Iran. 

As it happened, the Ayatollah Khomeini made a triumphant return to Iran within a month of 

the Shah's departure, and Bakhtiar promptly resigned. 

The truly striking aspect of network coverage concerning Iran during the seven 

months preceding the hostage seizure is its low level and low priority. 

Upon his departure from Iran, the Shah himself and his health condition became one center of 

network television attention. The other focus of attention during February and March became 

the interpretation to U.S. television audiences of the new and largely unforeseen political 

situation in Iran, especially its implications for the United States. Topics covered during 

February and March included loss of U.S. military equipment in Iran; contingency plans to 

evacuate Americans from Iran; the impact of the Iran situation on OPEC and rising oil prices; 

an attack on the U.S. embassy in which a Marine sergeant was captured and returned; 

pro-shah soldiers continuing to fight; the Ayatollah Khomeini's inability to control 

revolutionaries; secret trials and firing squads; and Iran's censorship of U.S. television 

reporting. 

During the next seven months, April through October coverage of Iran dropped to a very low 

level. The ''average'' network carried 92 stories on Iran with a total duration of 57 minutes 

over this span of 196 days. However, 78 percent of these stories were anchor reports, 

indicating a lack of visual coverage and heavy reliance on the news agencies and other 

possible sources. The reporting centered on continuing executions in Iran and clashes 

between Moslems and leftists or between the government and the Kurds in Mahabad. Direct 

visual reporting from  

121 



 

Iran was limited to a handful of reports on the state of that country's oil industry, and other 

foreign video reporting centered on the Shah in Mexico. This period could aptly be called the 

calm before the storm in television coverage of Iran. For all practical purposes, there was an 

eight-month hiatus in direct network television coverage of news from Iran, right up to the 

cataclysmic event that marked the beginning of a sustained period of' intensive coverage of 

that country: the takeover of the U.S. embassy in Teheran and seizure of embassy personnel 

as hostages during the first week of November 1979. 

In summary, network television's role as an observer of events in Iran declined noticeably 

during the nine months between the arrival of the Ayatollah Khomeini in Iran and the seizure 

of U.S. hostages. As a consequence, its role as a participant in foreign policy was also greatly 

diminished during this period of time. lts reporting on actions of U.S. 

policy-makers was minimal, as were its contributions to those policy- makers. 

The actual seizure of U.S. hostages and their 444-day period of captivity sustained high 

levels of network news attention, accounting for approximately three-quarters of all 

news stories from Iran during the entire 1972-1981 decade. 

As shown in Table 1, Iran accounted for 26.3 percent of all international news broadcast by 

the networks in 1979 and 32 percent, or nearly a third, of such news during 1980. As an 

alternative measure, Table 1 shows the average length of time devoted to Iran stories by a 

network. In 1980, for example, each network averaged close to 27 minutes, or more than an 

entire nightly news broadcast each week devoted to Iran. 

Although quantified differently, the findings in Table 1 correspond to those of Adams and 

Heyl (3) and support their conclusion that "only Vietnam, Watergate, and presidential 

campaigns were in the same league with the hostage story in terms of heavy, long-term 

coverage'' (p.29). 

During the captivity of the hostages, 49.5 percent of all network stories on Iran were 

domestic video reports, principally by correspondents in Washington, D.C., with some 

originating from the United Nations and other U.S. locations. Only 14.4 percent of all stories 

were anchor reports, which is largely indicative of active network coverage throughout the 

hostage ordeal. The remaining 36.1 percent of stories were visual reports originating in Iran 

and other nations. 

In addition to the usual heavy attention to the White House and State Department, several 

other factors, evident in the themes and foci of network coverage, account for the high 

proportion of domestic video reports. They include coverage of the Shah while he was still in 

the United States, the 1980 presidential election campaign, activities of the  

122 



 

United Nations and its secretary-general, and attention to the families of the hostages. 

A variety of events and themes characterized network coverage during the period of hostage 

captivity. However, attempts at diplomatic communication between Iran and the United 

States accounted for the   bulk of coverage. Taken together, statements by the White House, 

State Department, and the Ayatollah Khomeini or representatives of clergy in Iran, along 

with more general reports concerning U.S. or Iranian government policies, accounted for 

47.4 percent of all stories broadcast during the period of captivity. Based on analysis of the 

eight months from November 1979 through June 1980, Altheide (5) found that Hodding 

Carter appeared most frequently to explain the U.S. position, followed by President Carter, 

Jody Powell, and Cyrus Vance In Iran Sadegh Ghotbzadeh was most frequently interviewed 

by the networks, followed by the Ayatollah Khomeini and the Ayatollah Behesti, in that 

order. 

In addition to the main theme of actual or attempted public communication between the two 

governments, other motifs included continued coverage of hostage families in the United 

States, stories on the Shah, visits to the hostages by clergy and others, U.N. debate and 

actions on Iran, armed conflict between lraq and Iran, the abortive rescue attempt of April 24, 

1980, the 1980 presidential election campaign, and stories describing the return of the 

hostages. A1l or most of these themes have been reported in prior research (5, 26, 35). The 

purpose here is to comment on the major themes that relate to the problem of television and 

foreign policy. 

The hostage seizure on November 4, 1979, thrust U.S. television into uncharted 

territory by greatly expanding its role as a participant and potential catalyst in the 

foreign policy process. 

Communication between the U.S. and Iranian governments. Television news became a 

principal channel of communication between the two governments. Salinger (33) provides a 

fascinating account of the efforts by the two governments to establish some direct, nonpublic 

contact regarding the hostage situation. 

Both governments very quickly expressed concern and some frustration with the 

performance of television (3). Within a week of the hostage seizure, White House press 

spokesman Jody Powell had met with representatives of the three television networks to 

request restraint in coverage of the Iran situation. The meeting coincided with NBC'S airing 

of an interview with one of the hostages, Marine Corporal William Gallegos. Because of 

certain conditions agreed to by NBC and the 3 In a study of government press offices, Hess 

(21) noted that the State Department briefing room became famous during the Iran hostage 

crisis. 

123 



 

Iranian captors in Teheran, the Gallegos interview sparked a public debate among the 

television networks and public officials concerning the role and responsibility of the network 

news medium. 

On November 18, the Iranian government took out a full-page advertisement in the New 

York Times in order to print the 3,500-word text of a one-hour Iranian television address 

delivered by the Ayatollah Khomeini. In the speech, the Ayatollah had rejected the plea of a 

papal representative in Iran for the release of the U.S. hostages. A message at the top of the 

advertisement read: ''Ayatollah Khomeini's statement has been only briefly and very 

selectively referred to by the media. There- fore, we print his message here for his intended 

audience, the people of the United States of America." 

U.S. government representatives were also displeased with television reporting of 

Khomeini's statement but for different reasons. In the December l 1 New York Times, 

Hodding Carter, speaking personally and "off the record" expressed his view that television 

interviews might well have ''rhetorically boxed the revolutionary leader into a corner on the 

subject of possible trials of the hostages held in Teheran.'' Pressed by interviewers, the 

Ayatollah had indicated that the hostages definitely would go on trial. Those interviews, 

Carter said, put into concrete what could have been dismissed as muttering behind closed 

walls." In the same article, Carter's views were disputed by the chief executives of all three 

television networks, Iranian displeasure with the reporting of U.S. television networks also 

took other forms. Quint (29) reports that in early 1980 all three networks were first deprived 

of satellite facilities and then, on January 14, ordered out of the country with other U.S. 

reporters and photographers. However, Iran permitted them to return in early March. As 

noted by Adams and Heyl (3), accessibility was a major factor in the television news appeal 

of the Iranian drama. 

Transnational considerations. Mowlana (26) noted the crucial role of transnational 

communication media in the Iran hostage crisis. In the spring of 1980, as part of his sanctions 

package against Iran, President Carter proposed an interruption in Iranian use of 

communication satellites through the INTELSAT system. Within a short time, the president's 

proposal was quietly shelved over concerns about using a commercial satellite for political 

purposes. In effect, the U.S. government acknowledged the overriding importance of 

INTELSAT as a transnational corporate entity. 

Coverage of the Shah. As indicated, coverage of the Shah was a continuing motif during the 

period of hostage captivity. Reports covered such topics as his medical condition, his move 

from the United States to Panama, the subsequent move to Egypt at the invitation of 

President Sadat, and finally his death and state lateral in Egypt during July 1980. 

While the U.S. government continued to profess friendship for the Shah and contended that 

his return to Iran was irrelevant to the hostage  

124 



 

situation, reports on him were now but a small element in the larger context of coverage 

focusing far more heavily on Iranian officials. the hostages' captors, and other opponents of 

the Shah. In that context, the removal of the Shah as the center of coverage and primary 

spokesperson for the government continued. Altheide's (5) contention that the Shah received, 

on the whole, "favorable" coverage during this period is questionable and is accurate only in 

terms of a very limited focus on coverage of official U.S. government statements and 

activities of the Shah per se. 

The hostages' families and early releases. A1l three networks made intel-views with wives, 

mothers, or other relatives of the hostages part of the story within a day or two of the embassy 

seizure. This strong element of human drama, having been injected at the very beginning of 

the story; would be difficult to ignore later. The story of human separation was reinforced by 

the early release of some black and women hostages and the later release of hostage Richard 

Queen, who suffered from an illness. Their reunion with families and friends tapped 

undisclosed television's power to convey emotion and intimacy. 

Network attention to the human drama of the hostages' situation, coinciding with the 

presidential election of 1980, accented the domestic side of this particular international news 

story. Destler, Gelb and Lake (14) stress the increased importance of domestic political 

concerns in the foreign policy arena, especially given the predictable frequency and lengthy 

media attention to U.S. presidential elections. In the case of Iran, they note that 

The Case of the Iran Hostage Crisis 

Jimmy Carter certainly inflated the hostage issue and milked it for partisan gain, using the 

Rose Garden for cover against Teddy Kennedy. But even if    had behaved more responsibly, 

it is anything but clear that he could have kept things in proportion when the networks 

brought chanting demonstrators to us nightly and Walter Cronkite began counting the days. 

(14, p. 153). 

Analysis of the content of network coverage shows clearly that no political candidate made it 

a major issue, either before the nominating conventions or staring the actual campaign. 

Instead, the issue was tacit and pervasive, recognized by all the candidates and brought home 

in a powerful way by network television's attention to the human impact of the Iran crisis 

within the United States. 

Following saturation coverage of the return of the hostages on the day of President Reagan's 

inauguration in January 1981, levels of coverage began to drop. 

As shown in Table 1 coverage of Iran during 1981 accounted for only 8.8 percent of all 

international news, compared with 32 percent the  

125 



 

preceding year. Furthermore, two-thirds of the coverage accorded Iran was concentrated 

during the first six months of 1981. By the last quarter of 1981, attention to Iran had come 

full circle, falling to the low levels shown in the 1972-1977 period. 

Following the return of the hostages, coverage of Iran consisted of anchor reports, domestic 

video reports, and reports from correspondents overseas (but not in Iran). Occasionally there 

would be a visual report from Iran but by a correspondent from another nation. 

Major themes of coverage during February and March of 1981 included homecoming 

celebrations for the hostages, court challenges to the settlement reached by the governments 

of Iran and the United States, and congressional investigation of how the government had 

handled the hostage crisis. In addition, there were several short reports of a developing rift 

between Iranian President Bani-sadr and the fundamentalist clergy, including Prime Minister 

Ali Rajai. During June, July, and August, this conflict became the major network news story 

on Iran, occupying more time than any other topic during the last nine months of 1981. In 

early June, the Ayatollah Khomeini publicly critieized Bani-sadr and dismissed him as 

commander-in-chief of the armed forces. By June 22, he had dismissed Bani-sadr as 

president, some of the former president's supporters were being executed, and Bani-sadr had 

gone into hiding. Near the end of July, he had escaped to exile in France. 

During the remainder of 1981, the sporadic network television reporting on Iran dealt mostly 

with terrorist ants or the internal governmental or political situation. 

The Iran example is only one case, but an especially important one, in the relationship 

between television and foreign policy. 

By examining a full decade, this study is partly responsive to Cohen's (11) call for studies of 

media behavior on a variety of issue areas. The issues dominating U.S. foreign policy toward 

Iran and the media role in that policy process shifted dramatically in several phases between 

1972 and 1981. 

The contribution of the Iran case to an overall understanding of the television-foreign policy 

relationship may be summarized by recounting the evidence it provides for each of the 

general propositions stated at the outset. 

1. The technology and organizational structures for gathering and disseminating 

international television news are inherently transnational in nature. The Iran case illustrated 

the transnational character of television news as well as any event to that date. Iranian and 

U.S. 

leaders, as well as other groups in both nations, repeatedly used television to address public 

audiences, often across national boundaries. 

126 



 

The U.S. government's decision not to seek interruption of satellite communication to and 

from Iran as part of a package of sanctions underscores this characteristic. 

2. The presence of television news makes private or secret negotiations between governments 

more difficult. During the several weeks   immediately following seizure of the hostages, 

television was a preferred medium for communication between governments in Iran and the 

United States. Given U.S. uncertainty about the locus of power and leadership control in Iran 

and probable Iranian suspicions concerning U.S. behavior in any secret negotiations, the 

initial preference for a public exchange through television is understandable. However, both 

governments eventually expressed public frustration with television coverage, and this sense 

of frustration is probably the best indication of support for this proposition. 

3. Access to appropriate pictures heavily influences current television news gathering 

practices. The presence or absence of network correspondents in Iran directly affected the 

amount if not the nature of coverage. During most of the prolonged crisis, access to U.S. 

television was a major goal of the militants who held the hostages and of the Iranian 

government. As noted by Adams and Heyl (3), provision of such access bolstered the story's 

visibility on television news. 

During other phases of the 1972-1981 decade, U.S. television correspondents were not 

present in Iran of their own accord. Most notable were the seven months, April through 

October 1979, directly preceding the hostage seizure, characterized by television's heavy 

reliance on wire service reports and an almost total lack of visual news from Iran. During this 

period the networks themselves had determined that no appropriate (conflictual or telegenic) 

pictures were accessible. Television is a greater force in foreign policy when there is direct 

and immediate visual coverage than it is during those periods of reliance on wire service or 

other nonvisual reporting. 

4. Television news provides episodic accounts, often focusing saturation coverage on a "big 

story" and resulting, over the long run, in an ahistorical account. Television coverage of Iran 

in the early l970s, along with most print media coverage, ignored a body of history from the 

1950s   and 1960s that might have helped place the current developments in context. Instead, 

three-quarters of all coverage in a decade came during the 444 days of the hostage crisis, and 

a great deal of that consisted of saturation coverage of selected episodes. Little attention was 

devoted to the causes and precedents of the hostage crisis. 

5. Television network news usually follows or reinforces U.S. government policy. In the case 

of Iran, television shared this propensity with most of the print media, especially prior to the 

revolution, when the major policy concerns of OPEC oil prices and U.S. arms sales, along 

with travel by the President or the Shah, accounted for much of the low-level  

127 



 

coverage. During this initial period, the networks showed little deviation from the official 

U.S. government stance. Although in late 1977 the networks began to examine charges 

against the Shah and his government, such reporting was well within the purview of the 

broad Carter administration emphasis on human rightly The basic pattern of 

government-press cooperation continued through the hostage crisis itself, with 

approximately half of all coverage reporting various attempts at diplomatic communication 

between Iran and the United States. Even the public debate over "television diplomacy'' 

produced little evidence to show that the medium or its representatives had an adverse effect 

on U.S. policy goals. 

6. Television news sometimes participates in foreign policy by serving as a direct channel of 

communication between government officials or policy elites in one nation and those in 

others. At least as early as 1978, television served as a channel to convey the Ayatollah 

Khomeini's activities and ideas from Paris to Iran and the rest of the world. For a short period 

during November 1979, both Iran and the United States used television as a direct means of 

communication while representatives of both nations were groping to establish informal, 

more secretive channels. On other occasions during the 444-day hostage crisis, television 

was an important channel for messages from one government to another. 

7. Policy problems may be created or exacerbated by lack of media attention to basic 

processes of social and cultural change in developing nations. In this respect, Iran was a 

particular instance of the more general problem of world communication imbalance between 

developed and developing nations. Both policy-makers and television journalists appear to 

have missed a major part of the story leading up to the hostage crisis. In the case of Iran, the 

lack of an appropriate long-term policy by the U.S. government and the absence of serious 

attention by network television news to underlying processes of cultural, religious, and 

economic change went hand in hand. 

8. Television's power to convey emotions and a sense of intimacy can be a factor in foreign 

policy. Network television attention to hostage families in the United States, visits or 

interviews with the hostages in Iran, and the return of the hostages constituted major ongoing 

themes of coverage during the crisis. Such attention provides a gripping story line of human 

drama. The visual coverage of hostages and their families helped to sustain audience interest 

in the crisis and simultaneously created a climate or set of pressures within which the 

president and other U.S. officials conducted foreign policy. 

9. Television can change public perceptions about foreign affairs, particularly when it 

conveys new visual information and when such information is repeatedly presented over a 

long period of time. In that role, network television helped to change the image of the Shah 

for the  

128 



U.S. public beginning in 1977 and 1978 through increased reporting on the Shah himself and 

the activities of Savak and the military. Televised     scenes of the Shah's White House visit in 

November 1977, with the   accompanying demonstrations and tear gas, provided a supportive 

context. 

    Although the above propositions concerning television and foreign policy may be far from 

exhaustive or conclusive, they underscore the increasing importance of the problem. 

Television news can participate in foreign policy as well as simply observe it. In the case of 

dramatic events, television can actually serve as a catalyst to foreign policy initiatives. These 

roles of television news have implications for, first, the manner in which scholars 

conceptualize the relationship of news media to foreign policy; second, policies and practices 

of television news organizations; and third, the conduct of foreign policy and international 

diplomacy. Analysis of certain critical events can help to illuminate each of these areas. To 

date, Iran is an exemplary case in point. 



 

REFERENCES 

1. Adams, William C, (Ed.). Television Coverage of the Middle East. Norwood, N.J.: 

Ablex, 1981. 

2. Adams, William C. (Ed.). Television Coverage of International Affairs. Norwood, N.J. : 

Ablex, 1982. 

3. Adams, William and Phillip Heyl. ''From Cairo to Kabul with the Networks, 1972-1980.'' 

In William C. Adams (Ed.), Television Coverage of the Middle East. 

Norwood, N.J.: Ablex, 1981, pp. 1-39. 

4. Almond, Gabriel A. The American People and Foreign Policy (2d ed.). New York: 

Praeger, 1960. 

5. Altheide, David. ''Iran vs. U.S. TV News: The Hostage Story Out of Context." In William 

Adams (Ed.), Television Coverage of the Middle East , Norwood, N.J.: Ablex, 1981, pp. 

128-157. 

6. Arno, Andrew. "Communication Conflict and Storylines: The News Media as Actors in a 

Cultural context's In Andrew Arno and Wimal Dissanayake (Eds.), The News Media in 

National and International Conflict. Boulder, Colo.: Westview Press, 1984, pp. 1-15. 

7. Batscha, Robert M. Foreign Affairs News and the Broadcast Journalist . New York: 

Praeger, 1975. 

8. Bogart, Leo. Press and Public. Who Reads What When, Where and Why in American 

Newspapers. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum, 1981. 

9. Boulding, Kenneth E. ''National Images and International Systems.'' Journal of Conflict 

Resolution 3, 1959, pp. 120-131. 

10. Cohen, Bernard C. The Press and Foreign Policy. Princeton, N.J.: Princeton University 

Press, 1963. 

11. Cohen, Bernard C. ''Mass Communication and Foreign Policy." In James N. Rosenau 

(Ed.), Domestic Sources of Foreign Policy. New York: Free Press, 1967, pp. 195-212. 

12. Cutler, Lloyd N. ''Foreign Policy on Deadline," Foreign Policy 56, Fall 1984, pp. 

113-128. 

13. Davison, W. Phillips. ''News Media and International negotiations Public Opinion 

Quarterly 38, Summer 1974, pp. 174-191. 

14. Destler, I. M., Leslie H. Gelb, and Anthony Lake. Our Own Worst Enemy: The 

Unmaking of American Foreign Policy. New York; Simon & Schuster, 1984. 

 15. Eban, Abba. The New Diplomacy: international Affairs in the Modern Age. New York: 

Random House, 1983. 

16. Epstein, Edward J. News from Nowhere. New York: Vintage Books, 1974. 

17. Frank, Robert S. Message Dimensions of Television News. Lexington, Mass.: D. C. 

Heath, 1973. 

18. Galtung, Johan and Marie Holmboe Ruge. ''The Structure of Foreign News" Journal of 

Peace Research 1, 1965, pp. 64-91. 

19. Gans, Herbert J. Deciding What's News: A Study of CBS evening News', NBC Nightly 

News, Newsweek and Time. New York: Pantheon, 1979. 

20. Haig Alexander M. ''TV Can Derail diplomacy.'' TV- Guide, March  9, 1985. 

21. Hess, Stephen. The Government/Press Connection: Press Officers and Their Offices 



Washington, D.C.: Brookings Institution, 1984. 

22. Joyce, Edward M. Misreporting of Hostage Crises: Who's in Charge of Television?'' 

SAIS Review 6(1) Winter/spring 1986, pp. 169-176. 

23. Kern, Montague, Patricia W. Levering, and Ralph B. Levering. The Kennedy Crises: 

The Press, the Presidency and Foreign policy. Chapel Hill: University of North Carolina 

Press, 1983. 

24, Lang, Gladys Engel and Kurt Lang. Politics and Television Re-Viewed. Beverly Hills 

Cal.: Sage, 1984.   

25. Larson, James F. Television's Window on the World.. International Affairs Coverage 

on the U.S. Networks. Norwood, N.J.: Ablex, 1984. 

26. Mowlana, Hamid. ''The Role of the Media in the U.s.-lranian Conflict." In Andrew Arno 

and Wimal Dissanayake (Eds,), The News Media in National and International Conflict 

Boulder, Colo.: Westview Press, 1984, pp. 71-99. 

27. ''Nightline.'' Transcript of the ABC News broadcast for July 3, 1980. Radio-TV Reports, 

Inc., Washington, D.C. 

28. Paletz, David L. and Robert M. Entman. Media Power Politics. New York: Free Press, 

1981. 

29. Quint, Bert. ''Dateline Tehran: There Was a Touch of Fear" 'TV Guide, April 5, 1980, pp. 

6-12. 

30. Reston, James. The Artillery of the Press:   Its Influence on American Foreign Policy 

New York: Harper & Row, 1966. 

31. Roper, Burns W. ''Trends in Attitudes toward Television and Other Media: A 

Twenty-Two Year Review." Report for the Television Information Office, New York, 

April 1981. 

32. Rosenau, James N. (Ed.). Domestic Sources of Foreign Policy. New York: Free Press, 

1967. 

33. Salinger, Pierre. America Held Hostage: The Secret Negotiations. Garden City, N.Y.: 

Doubleday, 1981. 

34. Sigal, Leon V. Reporters and Officials: The Organization and Politics of Newsmaking. 

Lexington, Mass.: D. C. Heath, 1973. 

35. Tehranian, Majid. ''Events, Pseudo-Events, Media Events: Image Politics and the Future 

of International Diplomacy," In Andrew Arno and Wimal Dissanayake (Eds.), 

The News Media and International Conflict Boulder, Co1o.: Westview Press, 1984, pp. 

43-61. 

36. Television Information Office ''Public Finds Television News is Presenting Iran Crisis 

Objectively, Coping Well with Manipulation Efforts." News release, New York: March 13, 

1980. 

 


